Reakce ministerstva na článek Indoš a jeho kamarádi
Jsem potěšen, že v odborném periodiku vyšel článek týkající se
Projektu P III - "Infrastruktura" v takovém rozsahu. Je zcela
evidentní, že se autorce článku skutečně podařilo vyčerpávajícím
způsobem využít všech informací, které jí byly i z naší strany
poskytnuty a popsat tak podstatu problematiky realizace projektu,
který veřejnost nazývá "Internet do škol".
Bylo by samozřejmě naivní předpokládat, že tak rozsáhlý projekt
s sebou nepřinese některé obtíže či změny termínů, které byly
v převážné většině zaviněny vnějšími okolnostmi. Práce ministerstva
školství byla a je podle mého názoru kvalitní a mírná zpoždění při
realizaci plánovaných kroků byla vždy vedena snahou vyhnout se
zjištěným nedostatkům a projekt připravit tak, aby byl pro školy
opravdu dlouhodobým přínosem a jeho realizace byla efektivní. Během
změn, z nichž jen některé projekt zpomalily, bylo dosaženo dvou
hlavních a jasných výhod. Jednak se výrazně podařilo snížit náklady na
organizaci a provoz celé páteřní intranetové školské sítě, jednak se
více než čtyřnásobně zvýšil počet koncových stanic, přibyly servery
a tiskárny, zvýšil se objem veškeré kabeláže a podobně. Projekt ve
svém současném rozsahu a rychlosti realizace předbíhá původní plán
minimálně v řádech měsíců.
V uvedených souvislostech musím, bohužel, odmítnout některá
tvrzení, která se v jinak velmi kvalitním článku objevují.
Autorka poukazuje na údajnou chybu, která měla za následek
snížení rozpočtových prostředků na Projekt P III o miliardu
korun. V usnesení vlády ze dne 31.05. 1999 byl uveden výpočet, podle
kterého by provoz 6000 multimediálních počítačů v 6000 lokalitách po
dobu 5 let stál opravdu asi 5,43 miliardy korun. Celková částka
vyčleněná v roce 2000 byla snížena na 4,43 miliardy korun, což
odpovídalo plánovanému provozu 6000 multimediálních pracovních stanic
po dobu 4 let. Nejedná se tedy o žádnou aféru nebo chybu, ale
o zpřesnění propočtů. V březnovém usnesení vlády z roku 2001 byla
pozměněna a upřesněna metodika realizace Projektu P III. Podle toho
byla uzavřena 1. dílčí smlouva s Generálním dodavatelem. Ten má po
dobu 36 měsíců provozovat síť, do které dodá 25400 počítačů, přes 2100
serverů, tiskárny a kompletní kabeláž v každé škole. Ministerstvo bude
nakupovat pouze službu, nebude tedy investorem. Bude se tedy chovat
jako subjekt soukromé sféry s maximální snahou snižovat veškeré
náklady na provoz dodávaných technologií. Pro školy bude projekt zcela
zdarma. Došlo tedy k výraznému zkvalitnění projektu, a pokud se
prokáže jeho smysluplnost, nepochybuji o tom, že bude dále
rozšiřován.
Dále autorka poukazuje na údajnou neznalost MŠMT o stavu na
jednotlivých školách. K tomu lze říci pouze to, že Generální dodavatel
zjišťuje skutečný aktuální stav až v okamžiku zahájení realizace
projektu na škole a po jejím dokončení poskytne vybudováním
infrastruktury ministerstvu nástroje na další sledování stavu
vybavenosti ve škole. Je to jediný způsob jak zajistit, aby projekt
byl realizován v souladu s jeho základním posláním - v první fázi
realizovat nevybavené školy. Každý, kdo se o informační technologie
zajímá, jistě ví, že stav vybavenosti škol se rychle měnil
a mění. Plán realizace projektu byl stanoven jediným možným,
statisticky správným způsobem - na základě rámcového průzkumu
a kvalifikovaného odhadu stavu vybavenosti informačními technologiemi
ve školách. Tedy: MŠMT mělo podklady pro strategické rozhodnutí, proč
a jak chce službu nakupovat s vědomím, že přesný stav bude
v jednotlivých případech zjišťován konkrétním zkoumáním na místech
realizace projektu.
Výběr škol se pro první etapu jednoznačně řídí usnesením vlády
a snahou dosáhnout v co nejkratším časovém úseku minimálního standardu
vybavenosti informačními technologiemi všech základních a středních
škol na území České republiky.
Další výtka směřovala k poskytování informací ze strany
ministerstva školství. MŠMT poskytuje zásadně pouze informace
schválené a ověřené. Snaží se jich zveřejňovat maximum a výrazný
nárůst informovanosti je zřejmý od zahájení projektu. Je jasné, že
současný stav není úplně ideální, ale právě proto ministerstvo
iniciovalo úplnou změnu svých webových stránek tak, aby se schopnost
poskytovat relevantní informace neustále zvyšovala. Vzniklo Informační
centrum SIPVZ, které týdně odpovídá na řádově stovky dotazů, postupně
se tak situace výrazně zlepšuje.
Na další výtky týkající se výběru škol a postupu v rámci dalších
dvou projektů SIPVZ asi nemá smysl reagovat. Také Projekty
P I a P II jsou realizovány podle plánu schváleného vládou, to,
co je obsahem předkládané kritiky, je detailně rozpracováno v odborně
zpracovaných metodikách, které jsou připraveny k okamžité
realizaci. Informovanost o obou těchto projektech je v současné době
rovněž výrazně vyšší, než jak autorka uvádí.
V Praze, dne 17. dubna 2002
Vrchní ředitel sekce SIPVZ
Ing. Drahomír Fránek
|