Podrobný materiál o SIPVZStav projektu SIPVZ v únoru roku 2002, Softwarové
noviny, 03/2002, článek vyšel s titulkem Indoš a jeho
kamarádi
Ne, drazí čtenáři, nebojte se. Nemusíte rozzlobeni rušit
předplatné, i tento článek je plně věnován informačním
technologiím. Indoš totiž není žádný indián, ale zkratka pro
Internet do škol. Troufám si tvrdit, že právě v okamžiku, kdy
čtete tento článek, je -- zčásti i za vaše peníze -- k Internetu
připojována alespoň jedna škola. Ve druhé polovině února totiž
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo faktickou
realizaci projektu státní informační politiky ve
vzdělávání.
V předcházející větě jsem se dopustila drobného
zkreslení. Projekt státní informační politiky ve vzdělávání
(SIPVZ) je totiž mnohem starší a vlastnímu připojování škol
předcházelo velmi dlouhé období příprav. SIPVZ navíc není jen
Internet do škol, cílem celého projektu je zapojit moderní
informační technologie do života škol i do výuky jako jejich
naprosto samozřejmou součást. Ze škol tak budou odcházet
absolventi, pro něž nebude problémem využívat počítač nebo
Internet ve své další práci.
Projekt není žádnou horkou novinkou, jeho kořeny sahají až
do roku 1999, kdy vláda schválila Státní informační politiku
(SIP), dokument definující aktivity nezbytné pro to, aby v České
republice vznikla moderní informačně gramotná společnost. SIPVZ je
vlastně podmnožinou této politiky a vybírá ze SIP všechno, co se
přímo týká školství. První zásadní dokument pro SIPVZ, její
koncepci, schválila vláda v dubnu roku 2000 a téměř o rok později,
v březnu 2001, schválila také její plán realizace.
Na první pohled vypadá všechno tak jednoduše. Vláda schválí
plán a ministerstvo zajistí jeho realizaci. Po ukončení projektu
budou vybavené a připojené školy plné spokojených učitelů, kteří
radostně seznámí své nadšené žáky s výhodami moderních
komunikačních technologií. Bohužel to tak není. Všimněte si, že
mezi schválením koncepce a plánu uplynul rok. Mezi schválením
plánu a připojováním škol další rok. Již nyní je jasné, že není
možné naplnit původní plán, protože v tuto chvíli je projekt
zpožděn nejméně o jeden rok. V důsledku zpoždění nebyly v loňském
roce vyčerpány všechny finanční prostředky vyhrazené pro projekt
ve státním rozpočtu. Zdaleka ne všechny peníze se podařilo převést
do letošního rozpočtu, nedůvěřiví opoziční poslanci navíc rozpočet
projektu pro letošní rok snížili a projekt tak přišel o více než
800 miliónů Kč z celkových 7,5 miliard Kč. Ani to však není
největší chybou, která se během realizace SIPVZ stala. Tou je
totiž naprostá neschopnost ministerstva získat pro projekt podporu
těch, kterých se týká nejvíc - samotných škol.
|
O nás bez nás
Aby byl projekt úspěšný, tedy aby skutečně došlo
k bezproblémovému začlenění počítačů a souvisejících technologií
do života českých škol, je nezbytně nutné, aby projektu
důvěřovali sami učitelé. Vybavit školy technikou je jedna věc,
ale stejně důležité je motivovat učitele, aby techniku skutečně
používali. V České republice je ve více než 6 000 školách
umístěno téměř 90 000 funkčních počítačů. Na první pohled by se
zdálo, že každá škola má svou malou učebnu, ale počítače nejsou
ve školách rozmístěny rovnoměrně. Existují i zcela nevybavené
školy. Jestliže si škola dosud nepořídila žádný počítač
a nezajistila připojení k Internetu, znamená to, že si
nedokázala opatřit dostatek peněz, nejspíš nejsou počítače ani
Internet pro vedení školy důležité. Je potom možné očekávat, že
taková škola pohlíží na celou informační politiku s jistou
nedůvěrou a že by vedení školy za peníze vyhrazené na realizaci
projektu raději vybavilo tělocvičnu nebo investovalo do nákupu
učebnic.
Prvním a nesmírně důležitým krokem k úspěšné realizaci
celého projektu na školách proto měla být podle mého názoru
osvěta. Před zahájením připojování škol a jejich vybavováním
technikou mělo ministerstvo všem učitelům (nebo alespoň
ředitelům škol) vysvětlit cíle a podrobnosti projektu. Úředníci
ministerstva měli udělat maximum pro to, aby na techniku na
školách očekávali poučení uživatelé, kteří ji budou
kvalifikovaně používat od prvního dne. Učitelé škol musí být na
projekt připraveni, musí vědět, proč je dnes počítač pro rozvoj
žáka stejně důležitý jako čistá školní jídelna a nová
tělocvična.
Projekt rozhodně ovlivní život na českých školách. Ve svém
důsledku zasáhne do práce každého učitele. Ministerstvo
a učitelé by vůči sobě měli stát v roli partnerů a vzájemně si
naslouchat. Zdálo by se jaksi samozřejmé, že před sestavením
plánu realizace proběhl velký průzkum, který zmapoval skutečné
vybavení na školách a přístup učitelů.
Nic takového se ale nestalo, dokonce je možné říci, že
ministerstvo postupovalo přesně opačným způsobem. Po celou dobu
přípravy realizace projektu se školami v podstatě nikdo
nekomunikoval. Učitelé, kteří měli o projekt zájem a byli
ochotni pomáhat s jeho realizací, jsou dnes nezájmem
ministerstva často zklamáni. Vždyť oni přece znají nejlépe
problémy, se kterými se každý den potýkají. Proč se o jejich
zkušenosti nikdo nezajímal?
Všichni učitelé, s nimiž jsem o projektu mluvila, jsou
lidé, kteří se o informační technologie sami aktivně
zajímají. Jejich školy jsou již vesměs nějak k Internetu
připojeny a disponují učebnou s několika počítači různého
stáří. Jsou to také učitelé, kteří se o SIPVZ zajímají. Přesto
všichni shodně tvrdí, že většinu z toho, co o projektu dnes
vědí, museli sami aktivně někde najít. Rozhodně nemohli čekat,
až jim ministerstvo vysvětlí, jaký projekt pro ně vlastně
připravuje. Jak jsou asi o projektu informováni ti, pro koho
informační technologie nejsou koníčkem a kterých se paradoxně
projekt týká nejvíce?
Nedostatek informací je největší slabinou celého
projektu. Kde chybí informace, tam vzniká prostor pro dohady
a fámy. Už od schválení koncepce SIPVZ je jasné, že školy "něco"
dostanou, ale až do poloviny února roku 2002 nebylo jasné, co to
přesně bude. Jak se má rozhodovat ředitel školy, který potřebuje
nové počítače, když tuší, že během nejbližšího roku
pravděpodobně nějaké dostane od ministerstva? Má raději ještě
rok počkat, aby neutrácel zbytečně? Nebo je lepší si aktivit
ministerstva nevšímat a zařídit se po svém? Kdyby byly včas
k dispozici jasné přehledy a jasná čísla, nemuseli by ředitelé
škol váhat.
Druhým problémem je, že byl celý projekt řízen celou dobu
shora, aniž by se někdo příliš zajímal o skutečný názor ředitelů
škol. Takový přístup ovšem k nastolení vzájemné důvěry příliš
nepomáhá. Je-li o osudu škol rozhodováno bez aktivní účasti
jejich zástupců, nelze se divit, pokud zaujmou k celému projektu
skeptický postoj. Učitelé, kteří se o projekt živě zajímali,
jsou dnes trochu zklamáni, protože se cítí být
přehlíženi. Jestliže ministerstvo tuto chybu rychle nenapraví
a nezačne se školami komunikovat, je jen otázkou, jakého přijetí
se celý projekt u škol dočká.
|
|
|
Když chci učit, musím umět
Na dotaz jednoho z učitelů, zda by nestálo za to, více
učitele informovat, odpověděl ministr Eudard Zeman 15. 5. 2001
na serveru Česká škola: "Učitele se informovat snažím, ale mám
k tomu pouze dva prostředky. Webové stránky MŠMT (www.msmt.cz)
a přímé besedy." Jak tedy vypadají webové stránky projektu, když
jsou prakticky jedinou možností, jak může ministr komunikovat se
svým resortem?
Stránky ministerstva věnované SIPVZ jsou tedy prakticky
jedinou možností, jak může ministerstvo projekt představit
veřejnosti. Jejich současná podoba tuto funkci neplní. Jestliže
již nějaké informace o SIPVZ nemáte, webové stránky ministerstva
jsou vám k ničemu, protože znalost projektu a jeho členění
předpokládají. Stránky jsou velmi strohé, velmi podivně
organizované a obsahují jen různá konkrétní sdělení
a podklady. Dva roky po schválení koncepce však neobsahují ani
tuto koncepci. Stránka obsahuje seznam titulků, které vesměs
vedou na wordové dokumenty. Stránky dlouho neobsahovaly téměř
žádné vysvětlující materiály, které by váhajícím učitelům
objasnily, co je cílem projektu, jak je členěn, jak je
financován, jak budou jednotlivé cíle naplňovány a jaká
spolupráce bude vyžadována od jednotlivých škol. Teprve den před
spuštěním Internetu do škol se na stránkách objevily velmi
stručné (wordové) dokumenty představující projekt. Kdo má
dostatek času a dobré připojení, může se pokusit stáhnout
všechny tyto dokumenty. Místy v nich najde kontakty na
jednotlivé pracovníky ministerstva, nebo zmínky o dalších
webových stránkách, které o projektu informují. Žádné z těchto
informací však nejsou publikovány přímo.
Ministr si ve své odpovědi také stěžuje, že se média
chytají jen senzací a nepodávají o projektu pravdivé
informace. Zde bych si jen dovolila poznamenat, že sběr
materiálů pro tento článek trval více než pět měsíců. Opakovaně
jsem během loňského roku na ministerstvu žádala, aby mi byly
zasílány tiskové zprávy - dosud žádné nedostávám. Odeslala jsem
několik dopisů s otázkami, ale zdaleka ne na všechny jsem
dostala odpovědi. Žádala jsem o určité podklady pro tento
článek, ty jsem až do uzávěrky neobdržela, i když mi sám ředitel
sekce slíbil, že mi je poskytne.
Ministerstvo je tak v projektu onou pověstnou kovářovou
kobylou, která chodí bosa. Odpovídá za přípravu a realizaci
projektu, jehož cílem je zvýšení informační gramotnosti žáků
a učitelů. Jsou ale informačně gramotní sami úředníci?
Neschopnost sestavit za dva roky běhu projektu rozumný
informační web tomu příliš nenasvědčuje. Co si mám myslet
o informační gramotnosti někoho, kdo ještě nepochopil, že "dát
dokument na web" znamená něco trošku jiného, než jen umístit do
struktury stránek odkaz na dokument v proprietárním formátu?
Tuší ministerští úředníci, že existují i jiné formáty, než je
.doc a .xls, které jsou pro sdílení dokumentů mnohem vhodnější
a které jsou navíc dostupné komukoliv, ne jen majitelům určitého
softwarového vybavení? Jestli to netuší, nejsou informačně
gramotní. Jestli to tuší, potom před jejich arogancí
smekám.
Stojíme tak v zajímavém bludném kruhu. Ministerstvo má
zajistit, aby se učitelé i žáci naučili informační technologie
správně využívat. Samo však v jejich využití silně pokulhává
a jeho webové stránky jsou toho smutným důkazem. Ministerstvo má
připojit školy k Internetu a veškeré informace o tomto projektu
vyvěsí na -- Internet.
|
|
|
Internet do (poloviny) škol
Nejznámější částí projektu s nejvyšším rozpočtem je jistě
část nazývaná oficiálně Infrastruktura, lidově Internet do
škol. Lidový název je přitom zavádějící, cílem projektu není jen
pouhé zavedení internetu do škol. Cílem projektu je vybudovat
a dlouhodobě zajistit provoz něčeho, co je nazýváno informační
a komunikační infrastrukturou. Je tím míněna síť, která umožní
školám jednotný přístup k informacím a službám. Tato síť by měla
být navržena a vybudována tak, aby bylo možné jednoduše
připojovat další a další počítače. Kromě toho dostanou školy
určitý počet multimediálních počítačů a v každé škole bude
vybudována lokální strukturovaná síť se sdílenou
tiskárnou.
Dnes je téměř jasné, že školy nebudou připojeny ani
v rozsahu ani v časovém harmonogramu, s jakým počítal plán
realizace. Původní představou autorů koncepce bylo připojit
všechny školy do konce roku 2001 a vybavit každou školu jedním
multimediálním počítačem. Náklady na tento projekt byly
vyčísleny na 5,5 miliardy Kč. "Nějakým přepisem" se miliarda
vytratila, a tak je dnes k dispozici jen 4,5 miliardy Kč. Během
příprav plánu jeho autoři rozhodli, že by školy měly dostat více
počítačů, částka vyhrazená na projekt se však již
nezměnila. Zmíněné snížení rozpočtu se Internetu do škol
nedotkne, protože ministerstvo již podepsalo smlouvu
s generálním dodavatelem na oněch 4,5 miliardy.
Co vlastně školy dostanou, nebylo dlouho vůbec jasné,
neboť o konkrétních technických parametrech připojení a počtech
dodaných počítačů nemluví ani koncepce, ani plán. V plánu je
však stanoveno, že ministerstvo vybere ve veřejné obchodní
soutěži pro projekt jednoho generálního dodavatele, který
zajistí vybavení všech škol. Proti takovému řešení se ohrazovali
především ředitelé škol, kteří by raději dostali peníze "na
ruku". Plán dále stanoví, že ministerstvo nebude nic přímo
kupovat, ale že si od generálního dodavatele připojené počítače
v podstatě pronajme. Za každý připojený počítač bude
ministerstvo platit jednotný měsíční poplatek. V ceně je kromě
počítače a softwarového vybavení, které tvoří operační systém
a kancelářský balík, zahrnuta i platba za servis, za připojení
k Internetu a za další služby. Výše této částky není známa,
podle vyjádření ministerstva se jedná o "několik málo tisíc
korun měsíčně za fungující pracoviště." Ministerstvo má opci na
bezplatný převod poskytnutého vybavení do svého vlastnictví po
ukončení projektu v roce 2005. Znamená to, že se v roce 2005
může rozhodnout, zda si vybavení ponechá nebo ne.
Proč ministerstvo zvolilo metodu generálního dodavatele
Generální dodavatel: Pro |
Generální dodavatel: Proti |
ministerstvo nemá dostatečné kapacity, aby
projekt řídilo a organizovalo
|
generální dodavatel v podstatě získává monopolní postavení |
generální dodavatel zajistí stejnou úroveň
služeb pro všechny školy
|
školy nemohou aktivně rozhodovat, na co peníze
použít: buď akceptují nabídku, nebo nedostanou
nic
|
není možné rozdat peníze školám, protože
ministerstvo nemá dostatek peněz
|
|
rozsah dodávky by měl umožnit maximálně snížit
ceny
|
Veřejnou soutěž na generálního dodavatele vyhlásil ministr
školství 18.4.2001. Neveřejnou zadávací dokumentaci si vyzvedlo
více než 50 firem, nabídku jich nakonec odevzdalo jen šest. Při
rozlepování obálek s nabídkami 31.5. však ministerská komise
vyřadila pět ze šesti nabídek pro různé procesní chyby. Jednomu
z účastníků chybělo razítko na krabici, jiný nevložil do obálky
kopii výpisu z obchodního rejstříku. Kritici projektu navrhovali
soutěž zrušit a vypsat znovu. Ministr se rozhodl jinak. Chtěl,
aby byl vítěz vybrán co nejdříve a připojování škol zahájeno
ještě v roce 2001, aby se stačila využít alespoň část z peněz
pro rok 2001. Vyslovil naději, že se ostatní firmy neodvolají,
aby se celý proces neprotahoval.
Tyto naděje se nevyplnily - tři z pěti firem podaly proti
rozhodnutí námitku, kterou ministerstvo zamítlo. Proto se
všechny během června obrátily na Úřad pro hospodářskou
soutěž. Ten veřejnou soutěž pozastavil a teprve v polovině
července povolil ministerstvu svolat hodnotící komisi a posoudit
nabídku posledního účastníka soutěže, uskupení AutoCont On
Line - Český Telecom. V polovině října ukončil Úřad poslední
řízení ve věci veřejné soutěže. Všechny žádosti o přezkoumání
veřejné soutěže nebo její zrušení vyhodnotil jako neoprávněné
a povolil ministerstvu vybrat vítěze soutěže. Na Invexu bylo
veřejně oznámeno, že vítězem je zmíněné uskupení firem. V tuto
chvíli již bylo v podstatě jasné, že připojování škol začne
nejdříve v lednu 2002 a že tedy nebudou čerpány prostředky
určené pro rok 2001.
I když byl princip generálního dodavatele mnohokrát
kritizován, přinesl jednu zásadní změnu: společnost AutoCont On
Line začala poskytovat informace o projektu. V říjnu byl spuštěn
portál www.acol.cz, kde jsou vysvětleny základní principy
projektu. Generální dodavatel (nikoliv ministerstvo!) postupně
přidával další a další informace. Na tyto stránky dosud nevede
z webových stránek ministerstva žádný odkaz. Generální dodavatel
také v loňském roce rozeslal na školy dotazníky, v nichž
zjišťoval, jaké je skutečné vybavení škol. Tyto dotazníky byly
pro některé školy prvním důkazem o existenci projektu Internet
do škol.
Jestliže teprve generální dodavatel zjišťoval, jaká je
skutečná situace na školách, je pravděpodobné, že při zadávání
veřejné soutěže na realizaci projektu za 4,5 miliardy Kč
ministerstvo tyto informace nemělo k dispozici. Velmi by mne
zajímalo, z jakých podkladů vycházeli autoři koncepce, plánu
realizace a zadávací dokumentace k soutěži.
Generální dodavatel také začal objasňovat základní
principy projektu Internet do škol. A objevilo se první
překvapení: školský intranet. V koncepci o něm není ani zmínka,
v plánu realizace je zmiňován jen nepřímo. Zadávací dokumentace
však obsahovala požadavek, aby generální dodavatel propojil
všechny školy do jedné velké privátní sítě, která bude přes
firewall připojena v jednom společném bodě k Internetu. Takové
řešení má podle mého názoru spíše více nevýhod než výhod,
argumenty pro a proti školskému intranetu shrnuje samostatný
rámeček. Koncepce jednotného intranetu přišla v tichosti
"shora", rozhodli se pro ni úředníci ministerstva, aniž by
proběhla veřejná diskuse! Opět tedy někdo rozhodl, co školy
dostanou, aniž by se jich ptal, zda to opravdu chtějí.
Všechny materiály, které dosud ministerstvo nebo generální
dodavatel zveřejnili, jasně říkají, že stávající vybavení škol
bude integrováno a že budou chráněny investice škol. Jenže právě
školský intranet celou situaci poněkud komplikuje: ředitel
školy, která již vlastní nějakou síť připojenou k Internetu
stojí před zásadním rozhodnutím. Buď může s generálním
dodavatelem vypracovat projekt, který zaplatí, své počítače
připojit do sítě od generálního dodavatele a zaplatit za
integraci. Bude muset svou síť přestavět. Má-li rychlejší linku
od jiného poskytovatele, může si stávající připojení ponechat,
ale v případě integrace se sítí od ministerstva musí změnit
adresní prostor podle pravidel školského intranetu. Na tom se
musí dohodnout s původním poskytovatelem. Dodavatel věří, že se
v 70 % případů s původními poskytovateli dohodne. Jestliže se
škola rozhodne pro úplnou integraci, převede všechny své
počítače pod správu generálního dodavatele a bude za ně platit
zmíněný měsíční paušál. Druhou možností jsou dvě oddělené
sítě.
Všechny materiály, které dosud ministerstvo nebo generální
dodavatel zveřejnili, jasně říkají, že stávající vybavení škol
bude integrováno a že budou chráněny investice škol. Jenže právě
školský intranet celou situaci poněkud komplikuje: ředitel
školy, která již vlastní nějakou síť připojenou k Internetu
stojí před zásadním rozhodnutím. Buď může s generálním
dodavatelem vypracovat projekt, který zaplatí, své počítače
připojit do sítě od generálního dodavatele a zaplatit za
integraci. Bude muset svou síť přestavět. Má-li rychlejší linku
od jiného poskytovatele, může si stávající připojení ponechat,
ale v případě integrace se sítí od ministerstva musí změnit
adresní prostor podle pravidel školského intranetu. Na tom se
musí dohodnout s původním poskytovatelem. Dodavatel věří, že se
v 70 % případů s původními poskytovateli dohodne. Jestliže se
škola rozhodne pro úplnou integraci, převede všechny své
počítače pod správu generálního dodavatele a bude za ně platit
zmíněný měsíční paušál. Druhou možností jsou dvě oddělené
sítě.
Další skutečností, která není zcela v souladu s původními
plány, je počet škol zahrnutých do projektu. V koncepci se mluví
o všech školách vybavených jedním počítačem do konce roku 2001,
v plánu o 70 % připojených škol do konce roku 2001. Situace je
dnes odlišná: Ministerstvo v první etapě, která proběhne
v letošním roce, zaplatí připojení jen 3 620 škol z celkového
počtu přesahujícího 6 000 (přesný počet škol není znám,
rozesláno bylo 6 158 dotazníků). Těmto školám bude ministerstvo
po dobu 36 měsíců od připojení hradit zmíněný měsíční
paušál. Generální dodavatel bude postupovat od těch
"nejchudších", což je asi logické, neboť jedním z cílů projektu
je poskytnout všem stejné podmínky. Postupovat od nevybavených
škol směrem k vybaveným je také mnohem jednodušší, protože
největší potíže nastanou s připojováním škol s rozsáhlými
sítěmi. Smutné ale je, že jsou tak v podstatě trestáni ti
aktivnější.
V tuto chvíli vede generální dodavatel intenzivní jednání
s dalšími možnými investory: s krajskými úřady, obecními úřady,
městy... Jestliže se ale nepodaří získat potřebné finance,
zúčastní se projektu jen o něco více než polovina škol! Školy,
na které se nedostane, nebudou mít plnohodnotný přístup ke
školskému intranetu, a tím budou mít fakticky ztížený přístup
k aplikacím a službám Projektu II. Budou si také platit
připojení k Internetu a provoz svých počítačů, zatímco ostatní
dostanou vše v rámci Projektu III zdarma.
Poslední slabinou projektu jsou takzvaní ICT
koordinátoři. Podle původních záměrů by to měli být lidé, kteří
budou zastupovat školu při jednání s generálním
dodavatelem. Budou se současně starat o poskytnuté vybavení. Už
před více než rokem bylo rozhodnuto, že ministerstvo ve
spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí zajistí pro
koordinátory roli a mzdové ohodnocení v současném školském
systému. Den po spuštění projektu však ředitelé škol stále neví,
z jakých prostředků zaplatí své koordinátory a jaké bude jejich
pracovní zařazení ve škole. Když jsem se na to ptala ředitele
Projektu III, pana Jaroslava Blažkovce, sdělil mi, že
koordinátoři by měli být placeni z prostředků
ministerstva. Jestliže bude koordinátorem učitel, škola mu může
snížit úvazek, aby svou práci zvládl. Není mi ovšem jasné, jak
je možné uprostřed školního roku snižovat učiteli jeho
úvazek.
Přes všechny uvedené výhrady zůstává Internet do škol
ohromným projektem, který klade nesmírné nároky především na
organizační schopnosti generálního dodavatele. Má-li být do
konce roku připojeno 3 620 škol, znamená to, že musí být každý
týden zahájeny práce ve 180 školách. Připojení jedné školy by
mělo trvat asi 50 dní, proto budou práce probíhat paralelně asi
na tisícovce škol. Jsou to ohromná čísla a vyžadují perfektní
organizaci práce.
Školský intranet: výhody a nevýhody
Školský intranet: Pro |
Školský intranet: Proti |
snadný provoz dohledových aplikací |
vyšší náklady na zřízení, vyšší náklady na provoz |
možnost centrálně filtrovat data přicházející
z Internetu
|
možnost centrálně filtrovat data přicházející
z Internetu
|
|
školy, které již mají vlastní síť, se budou
muset podřídit pravidlům intranetu, nebo provozovat
dvě oddělené sítě
|
|
služby vázané na intranet nejsou dostupné
školám, které nejsou v této fázi do projektu
zahrnuty
|
Odpovídá Petr Kordule, vedoucí Projektu II na
MŠMT
Generální dodavatel zjišťoval dotazníky, jak
na tom školy jsou, kolik jich opravdu je připojeno, jaké mají
počítače a podobně. Existovala taková informace nebo studie na
ministerstvu před vypsáním výběrového
řízení?
Já bych na to odpověděl, samozřejmě, že existovala. Tuto
činnost pro nás nějakým způsobem dělá naše přímo řízená
organizace, což je Ústav pro informace ve vzdělávání. Ale, je
tady jedno velké ale: Informace, které ústav má, mají určitou
časovou výpovědní lhůtu. To znamená, že jsou neúplné. Nebylo
řečeno, jakou mají školy výpočetní techniku, v jaké kvalitě,
jaké mají připojení na Internet, od jakého poskytovatele a tak
dále. Byl to omezený seznam škol, zhruba 1200 až 1500, takový
pel mel z celkového počtu 6200. Z toho vidíte, že je to jedna
pětina a ta jedna pětina ještě nebyla aktuální.
Proč tomu tak bylo? Není to odvaha, vycházet
při zadávání poměrně velké zakázky z takhle neurčitých
dat?
Zadání Projektu III je ale úplně jiné. Je takové,
zabezpečit na základních a středních školách v ČR přístup
k Internetu na odpovídající úrovni, abychom rozdíly
nezvyšovali, ale abychom je srovnali. Já tam nevidím, co jste
měla na mysli, že z jakýchkoliv informací jsme udělali
zadání.
|
|
|
...a ostatní projekty
Internet do škol je nejdražší částí SIPVZ a snad proto na
sebe poutá nejvíce pozornosti. Přesto jsou ostatní části
projektu stejně důležité. Platí pro ně totéž, co pro Internet do
škol: i ony jsou oproti svému původnímu plánu zpožděny alespoň
o jeden rok. Problémem je především zpoždění projektu Informační
gramotnost, protože v rámci tohoto projektu mají být školeni
učitelé. V loňském roce bylo proškoleno jen velmi malé procento
učitelů, v letošním roce by školení měla být zahájena až
v dubnu. Teprve na konci loňského roku dokončovalo ministerstvo
metodiky pro školení uživatelů.
Autoři plánu realizace rozhodli, že se bude platit za
znalosti, nikoliv za odběr školení. Učitel musí nejprve
prokázat, že úspěšně prošel školením, potom získá dotaci
ministerstva. Školení a zkoušky budou probíhat na školách, které
získají pro tuto činnost certifikaci od ministerstva. V loňském
roce - po výměně vedení projektu - najednou zodpovědní úředníci
zjistili, že mohou za školení vydat jen 2 miliony korun, jinak
by porušili zákon, neboť na investice nad tuto částku musí být
vypsána veřejná soutěž. Letos je snad situace ošetřena. Ten, kdo
je za zpoždění odpovědný, již pravděpodobně na ministerstvu
nepracuje, ale důsledkem zpoždění je neblahá skutečnost, že
některé školy mohou získat techniku dříve, než budou proškoleni
učitelé.
Poslední část SIPVZ je pojmenována Vzdělávací software
a informační zdroje. Prvním reálným výstupem byla loni
v prosinci bezplatná dodávka balíku výukových programů do všech
škol, které o programy projevily zájem. Celá akce proběhla velmi
rychle. Dvacátého listopadu rozeslalo ministerstvo školám dopisy
s nabídkou, do 5. 12. moli ředitelé škol projevit zájem. Hodnota
programů v balíčku dosahovala 30.000 Kč. Mnozí učitelé
kritizovali direktivní přístup ministerstva, raději by si vzali
jen část programů, nebo úplně jiné, než jim byly
nabízeny. Protože nebylo možné vybírat, objednaly si balíček
i školy, které nejsou z různých důvodů programy schopny
využívat -- vždyť nebylo jisté, zda se bude nabídka opakovat!
Proč celá akce proběhla, jak proběhla, jsem se zeptala
pana Petra Kordule, ředitele projektu na
ministerstvu. Odpověděl, že on sám nastoupil na ministerstvo
1. 10. 2001. Do konce roku potřeboval vybavit školy nějakými
programy a připravit metodiku projektu pro následující roky. "
Vycházel jsem z informací získaných na Invexu, z informací UIV,
které mělo ze škol informace o používaném software a z údajů na
webových stránkách střediska multilicencí. To všechno se
nějakým způsobem dalo dohromady, připravil se materiál, který
prošel klasickým schvalovacím řízením na ministerstvu školství,
tzn. gremiální porada, připomínky, opět gremiální porada, porada
ministra. Pak se to schválilo, že se to tímto způsobem bude
realizovat. Potom jsme měli zhruba tři týdny na to, aby se 6000
škol poptalo, logisticky ošetřilo a dodal se jim SW. To se
naštěstí z 99 procent podařilo." V letošním roce by již nabídky
měly být strukturované a měly by umožnit výběr. Co přesně bude
školám nabízeno, však zatím ministerstvo nezveřejnilo.
I když se zdá, že realizace této části projektu fakticky
začala až s nástupem současného ředitele, není to tak úplně
pravda. Nejdůležitější částí projektu by totiž měl být školský
centrální informační server. Záběr služeb, které by měl portál
poskytovat, je ohromný. Pilotní provoz portálu by měl být
zahájen až v roce 2003, což je opět o něco později, než bylo
plánováno. Na přípravě obsahové části portálu s ministerstvem
spolupracuje Ústav pro informace ve vzdělání a další externí
pracovníci připravují aplikační část portálu. První "portálová
vlaštovka" je server www.skolinfo.cz (ze stránek ministerstva na
něj tradičně nevede žádný odkaz), který v lednu spustil ÚIV
společně s ministerstvem. Server by měl informovat o postupu
prací na budovaném portálu, měl by také nabídnout prostor pro
diskusi o podobě vznikajícího portálu. Autoři projektu
spolupracují s redakcí serveru www.ceskaskola.cz, jenž je dnes
pravděpodobně nejucelenějším informačním serverem českých
učitelů.
|
|
|
Co dodat?
I když se SIPVZ potýká s nejrůznějšími problémy, stále
platí, že je jedním z nejrozsáhlejších projektů v oblasti
informačních a komunikačních technologií, které současná vláda
schválila a realizuje. Leccos se mi nelíbí, mnoho věcí mohlo být
uděláno jinak a lépe. Mnoho věcí už dnes nejde změnit a je
potřeba je přijmout takové, jaké jsou. V krátké historii
projektu se v jeho vedení vystřídali alespoň čtyři lidé,
střídali se i ředitelé dílčích projektů. Kdo je tedy zodpovědný
za zpoždění projektu, za podlomení důvěry mezi učiteli
a poslanci, za snížení rozpočtu projektu? Zodpovědní jsou
určitým dílem všichni, kdo se na vedení projektu podíleli,
velkou část odpovědnosti však nese především ministr školství,
který nedokázal včas na svém ministerstvu sestavit stabilní tým
kvalifikovaných lidí.
I když byla koncepce generálního dodavatele kritizována,
vnesl generální dodavatel do dění kolem projektu značný
pohyb. Aby mohl vybavit školy, musel si zajistit úvěr ve výši
2 miliard Kč. Tento úvěr musí splatit. Už jen z tohoto důvodu
lze očekávat, že se realizace první etapy Internetu do škol
nezpozdí a že bude zdárně ukončena. Generální dodavatel je také
firma zvyklá jednat se zákazníkem a poskytovat mu
informace. I zodpovědní úředníci se postupně učí, že je lepší
poskytovat informace, než zpětně odvolávat fámy. Snad se tedy
konečně realizace projektu úspěšně rozběhne.
Plánované a skutečné výdaje v roce 2001 (v tis. Kč)
|
Informační gramotnost |
Vzdělávací SW a inf. zdroje |
Internet do škol |
KC SIPVZ |
Celkem |
plánováno |
300 000 |
200 000 |
1 320 000 |
20 800 |
1 840 800 |
čerpáno |
1 664 |
177 000 |
150 000 |
|
328 781 |
rozdíl |
298 336 |
23 000 |
1 170 000 |
|
1 512 019 |
Poznámka: Z nevyčerpaných peněž bylo 953 miliónů Kč převedeno na účet rezervního fondu MŠMT, zbytek ministerstvo vrátilo do
státního rozpočtu. Hodnoty v prvním a třetím sloupci pocházejí z materiálů ministerstva, čerpaná částka u vzdělávacího SW
je odhad celkové ceny rozdaného SW.Reakce Drahomíra
Fránka, vedoucího Sekce SIPVZ na Ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy
|
|
Autorkou tohoto webu je LenkaKT, alias Lenka Kosková-Třísková. Bádám a vyučuji na TU Liberec. |
Poslední změna: 3. 3. 2011
|
|