Neměl to být jen Internet do školTýdeník Ekonom, č. 29, 18. - 24. 7. 2002
Jsou počítače pro školy, které získávají v rámci programu
Internet do škol předražené, nebo nejsou? Je jich dost? Jsou přípojky
dostatečně rychlé? Tyto otázky provázejí projekt Internet do škol od
jeho počátku. I když jsou tyto diskuse zajímavé, osobně si myslím, že
bychom se měli soustředit na něco úplně jiného. Ať už je totiž
pravda jakákoliv, na stavu projektu to nic nezmění, neboť jsou
podepsány závazné smlouvy a připojování škol je v plném
proudu.
Možná bychom se spíše měli zeptat, zda budou ony údajně
předražené počítače opravdu využívány tak, jak bylo
plánováno.
Internet do škol totiž není odděleným projektem, ale součástí
uceleného projektu Státní informační politiky ve vzdělávání. Cílem
tohoto projektu není pouhé zavedení Internetu do škol, ale zavedení
informačních technologií do výuky. Cílem projektu proto není učebna
s deseti počítači připojenými k Interentu, ale například hodina
matematiky, kde učitel spolu s žáky místo rýsování na papír modelují
třírozměrné objekty v simulačním programu.
Aby takového cíle mohlo být dosaženo, musí být učitelé schopni
s počítači a výukovými programy bez problémů pracovat. Toto by měla
zajistit první část projektu Státní informační politiky ve vzdělávání
označovaná jako Projekt I. Vyškolený učitel musí mít tyto programy
k dispozici a měl by znát metodiky, jak je správně používat. Dostávám
se tak k Projektu II, jenž měl kromě nabídky vzdělávacího software
také vytvořit školský portál, na němž by žáci, učitelé a rodiče našli
další podporu pro výuku. A konečně třetí částí projektu je známý
Internet do škol - vyškolený učitel vybavený výukovými programy
a potřebnou metodikou totiž potřebuje také moderní počítačovou učebnu
připojenou k Interentu.
Připomeňme si, že stát žádné počítače školám nekupuje. Interenet
do škol je koncipován tak, že stát od jednoho generálního dodavatele
pronajme za pevný měsíční poplatek (4.500 Kč) vybavený počítač
připojený k Internetu. Tuto službu stát od generálního dodavatele
nakoupí na 36 měsíců. Celkem tedy stát za jeden připojený počítač
zaplatí 140.000 Kč. Bez ohledu na to, zda je částka adekvátní či
nikoliv, je to rozhodně dost peněz, které by měly být řádně
využity. Bylo by proto logické, kdyby ministerstvo školství jako
organizátor a garant projektu vyvinulo maximální úsilí, aby na
počítače ve školách čekali připravení učitelé s potřebnými programy
a metodikami.
Nezapomínejme také, že se počítače nedostanou na všechny školy,
ale jen na ty, které dosud byly výpočetní technikou vybaveny jen
žalostně nebo vůbec. Proto je včasné školení učitelů kritické. Jak to
tedy je? Připojování škol je v plném proudu (již je připojeno více než
dvě třetiny z celkového plánovaného počtu), školení učitelů teprve
začínají. Připravená školení navíc učitele naučí jen základním
dovednostem, neboť se soustředí na ovládání operačního systému,
textového editoru a práci s Internetem. Podle mého názoru je to
žalostně málo. Schopnost formátovat text ve Wordu totiž ještě
nezaručuje schopnost využít počítač jako plnohodnotnou učební
pomůcku.
To by totiž vyžadovalo, aby se plnohodnotnou učební pomůckou
staly také vzdělávací programy. Nakladatel, který připraví klasickou
papírovou učebnici, ji může zaslat na ministerstvo k posouzení, zda
vyhovuje osnovám předmětu, pro nějž je určena. Jestliže učebnice
vyhovuje, získá od ministerstva doporučení. Pro výukové programy však
žádný podobný schvalovací proces neexistuje. Učitelé ani rodiče žáků
tak nemohou poznat, zda je program kvalitní a zda bude vhodnou učební
pomůckou.
Stejně důležitou podmínkou pro zavedení informačních technologií
do výuky je úprava osnov. S počítači se totiž v současných osnovách
doslova nepočítá. Moderní simulační programy umožňují dětem si
v hodinách hrát a provádět zajímavé experimenty. Elektronické
encyklopedie a Internet představují ohromný zdroj informací, který by
se děti měly naučit poznávat a prohledávat. Měly by se naučit pracovat
s informacemi, ověřovat je, třídit a kombinovat ve znalosti.
Nedojde-li k těmto změnám, dočkáme se toho, že se počítače
stanou drahou moderní pomůckou používanou starým způsobem. Příkladem
může být učitel, který místo psaní na tabuli promítá žákům snímky
z prezentačního programu. Bude-li žákům promítat stejné obrázky
a texty, jako by jim psal a maloval na tabuli, potom byla investice do
počítače zbytečná.
Dostávám se tak obloukem k Projektu II. Jeho dosud jediným
hmatatelným výstupem byla poněkud zbrklá dodávka balíčku výukových
programů, který ministerstvo zdarma rozesílalo školám loni
v prosinci. Od té doby se nic neděje. Přitom měl být již loni spuštěn
prototyp školského portálu. Ještě letos v únoru to vypadalo docela
slibně -- na vývoji portálu se kromě ministerstva školství podílela
také pracovní skupina Ústavu pro informace ve vzdělávání, která
připravovala obsahovou část portálu. V lednu byl spuštěn portál
www.skolinfo.cz, na němž se měla odehrávat diskuse o budoucí podobě
projektu. Jenže tato pracovní skupina v dubnu ukončila svou
činnost. Portál www.skolinfo.cz je sice ještě dostupný, ale lze jej
označit za mrtvý.
Jsme tedy v situaci, kdy stát denně utratí 150 Kč za každý
připojený počítač, ale dál se o svou investici nestará. Dokonce ani
sám nejde dobrým příkladem. Webové stránky ministerstva, které má
realizovat projekt zvyšující informační gramotnost učitelů, naznačují,
že informačně negramotní jsou především sami ministerští
úředníci. Možná by i jim měl stát zaplatit kurzy ovládání počítače,
aby pochopili, že formát MS Wordu není vhodným formátem pro prezentaci
inforamcí v síti www. Základní lekce z netikety, neboli síťové etikety
by také neuškodila. Alespoň by mi z Informačního centra SIPVZ přestaly
chodit zbytečně velké maily, jejichž odesílatel zřejmě neví, že zprávu
lze odeslat tak, aby neobsahovala seznam všech svých adresátů.
Těžko říci, zda se opravdu někdy dočkáme odborných certifikací
výukových programů, změny osnov, školského portálu, metodik výuky
a odborných školení pro učitele. Jestliže se ministerstvo nezačne
chovat jako skutečný investor a nezačne se starat, aby bylo oněch 150
Kč denně za připojený počítač skutečně využito pro výuku, potom budu
první, kdo prohlásí, že Interenet do škol je předražený a zbytečný
projekt.
Vraťme se přece jen ještě k Internetu do škol a k cenám za
připojení. Jedním z cílů projektu je vybudování jednotné komunikační
infrastruktury pro základní a střední školy. Současně je přitom
v jiném vládním projektu budována jednotná komunikační pro celou
státní správu. V obou případech je dodavatelem služeb síťové
infrastruktury Český Telecom a odběratelem stát.
Projekt jednotné infrastruktury pro celou státní správu (KI
ISVS) řídí Úřad pro veřejné informační systémy (ÚVIS), který za stát
podepsal rámcovou smlouvu. Tato smlouva platí až do října 2006
a stanoví parametry a ceny služeb, jež bude státní správa od Telecomu
odebírat. Protože ÚVIS při jednání o cenách zastupuje celou státní
správu, může získat výrazné množstevní slevy a další výhody plynoucí
z pozice silného zákazníka. Jednotlivé subjekty státní správy by měly
uzavřít tzv. prováděcí smlouvy, které stanoví, jaké služby bude za cen
a podmínek daných rámcovou smlouvou konkrétní subjekt odebírat.
Aby nedocházelo k duplicitám, bylo rozhodnuto, že se smlouvy pro
Internet do škol upraví tak, aby i pro školní infrastrukturu platila
pravidla daná rámcovou smlouvou. Školy by tím získaly: mohly by být
připojené déle a pravděpodobně levněji. První dílčí smlouva
k Internetu do škol podepsaná ministerstvem a generálním dodavatelem
v prosinci 2001 proto obsahuje odstavec, který oběma smluvním stranám
ukládá za povinnost uzavřít do tří týdnů (tedy v podstatě během ledna
2002) novou smlouvu s mezi ministerstvem a Českým Telecomem. Tato nová
smlouva by vyčlenila z projektu poplatky za služby IP konektivity
a stala by se řádnou prováděcí smlouvou projektu KI ISVS.
Žádná taková smlouva však dosud nebyla uzavřena. Když jsem se
pana Jakuba Rainische, externího poradce ministerstva školství pro
Internet do škol, zeptala proč, odpověděl: "Zjistilo se, že by tím
vznikly právní problémy plynoucí z existence dvojí smlouvy. Vedlo by
to k tomu, že by nebylo jasné, podle které smlouvy vymáhat sankce."
Ministerstvo prý údajně vyvíjí maximální úsilí, jak celou situaci
uspokojivě vyřešit, aby mohla být smlouva podepsána. Na otázku, kdy
bude situace vyřešena, však pan Rainisch nedokázal odpovědět. Proč už
situace trvá roku (tedy šestinu celkové doby trvání projektu)?
"Ukázalo se, že je to právně větší problém, než se na začátku zdálo",
uvedl pan Rainisch.
Problém je v tom, že není možné přesně zjistit, kolik stát
vlastně podle současných smluv za připojení škol k Internetu
platí. Nelze tak porovnat, zda by platby podle Rámcové smlouvy opravdu
nebyly výhodnější. I když obě smlouvy obsahují katalogy služeb, které
stát od dodavatele kupuje, jednotlivé položky obou katalogů se liší
a místy překrývají. Zatímco v Rámcové smlouvě je jasně a přehledně
vyčísleno, kolik každá jednotlivá služba stojí, ve smlouvách k Indoši
jsou pouze celkové součty za skupiny služeb. Protože tyto skupiny
kombinují služby různého charakteru (například software a služby
školského intranetu), je jakýkoliv pokus o odhad cen za připojení
věštěním z křišťálové koule. I kdyby však byly školy opravdu připojeny
za stejnou cenu, rozhodně by mohly být připojeny déle. A jestli ceny
stejné nejsou, potom ministerstvo školství platí víc, než by muselo za
služby, které možná ani řádně nevyužívá.
|