Ředitel sekce SIPVZ odpovídá na (některé) otázkyswnet.cz, 21.12.2001
Zajímá vás, kdo vybíral programy, jež jsou zdarma nabízeny
školám v rámci Projektu II Státní informační politiky ve vzdělávání?
Chcete vědět, jak Ministerstvo využije mikulášskou nadílku Billa
Gatese? Odpovídá pan Drahomír Fránek, ředitel sekce pro SIPVZ na
Ministerstvu Školství, mládeže a tělovýchovy.
Úvodem nejprve několik slov pro nezasvěcené. Krkolomná zkratka
SIPVZ vznikla ze slov státní informační politika ve
vzdělávání. SIPVZ navazuje na koncepci státní informační politiky,
jejímž cílem je podpořit rozvoj a využití informačních technologií
v České republice. Cílem SIPVZ je zajistit vzdělávání všech občanů
České republiky v oblasti informačních technologií tak, abychom
mohli být nazýváni informační společností. SIPVZ je rozdělena do tří
základních projektů: Projekt I - Informační gramotnost, Projekt II -
Vzdělávací software a informační zdroje a Projekt III -
Infrastruktura. Všechny projekty by měly být realizovány během let
2001 až 2005, celkové náklady dosahují 7,4 miliardy Kč.
Veřejnost je patrně nejlépe seznámena s Projektem III,
přezdívaným Internet do škol. V poslední době se o něm hodně psalo
v souvislosti s návštěvou Billa Gatese, který při slavnostním
otevření první připojené učebny věnoval školám zdarma operační
systém Windows. Protože se v souvislosti s darem hodně spekulovalo,
kolik peněz se tím ušetří v celkových nákladech, kde se takto
ušetřené peníze využijí a kdo o využití peněz rozhodne, zeptala jsem
se na tyto otázky pana Drahomíra Fránka jako zástupce zadavatele
celého projektu a pana Jiřího Chvojky, tiskového mluvčího
společnosti AutoCont On Line, generálního dodavatele pro Projekt
III. Zde jsou jejich odpovědi:
Drahomír Fránek: "Ministerstvo školství nikdy nepočítalo
s tím, že by operační systémy ani stanice či servery
nakupovalo. Jedná se o komplexní službu, kterou zajišťuje generální
dodavatel. Ušetřené finanční prostředky činí zhruba několik desítek
milionů Kč, které se projeví v lepší kvalitě vystavěné
infrastruktury a ve větším počtu koncových stanic na
školách. O přesném využití a rozdělení těchto finančních prostředků
rozhodne MŠMT na základě několika návrhů od generálního
dodavatele."
Jiří Chvojka: "Úspory dosáhnou několika desítek milionů Kč při
stávající dodávce počítačů. Částka takto ušetřená byla již do značné
míry zohledněna v návrhu první dílčí smlouvy s ministerstvem, kde
byla již použita primárně na zvýšení počtu koncových pracovišť. Při
realizaci projektu se však ukazuje, že se pravděpodobně podaří
dosáhnout řady dalších úspor (synergický efekt výstavby komunikační
infrastruktury pro veřejnou správu a páteřní školské
sítě,...). Jednou z možných variant smluvního řešení těchto úspor
jsou další dílčí smlouvy podepsané s MŠMT. Předpokládáme, že takto
bude také přesně řešena úspora vzniklá darem Microsoftu."
Projekt II by měl nabídnout školám výukové programy,
elektronické slovníky, encyklopedie a další informační zdroje pro
vzdělávání. Součástí realizace Projektu II je také vytvoření
školského vzdělávacího portálu. Prvním konkrétním výstupem Projektu
II byla bezplatná dodávka balíku výukových programů. Protože nebylo
příliš jasné, jak vlastně Ministerstvo programy vybíralo (viz
komentář ze dne 6. 12. 2001), položila jsem proto
panu Drahomíru Fránkovi několik otázek, které spolu s odpověďmi
předkládám.
-
Kdo a podle jakých kritérií programy vybíral?
-
Je výběr odrazem dlouhodobějšího průzkumu trhu a odborného testování programů?
-
Je možné někde získat výsledky testů programu, jestliže byly prováděny?
-
Byla sestavena pro výběr nějaká komise odborníků? Je možné získat seznam jejích členů?
-
Bylo vypsáno výběrové řízení či soutěž?
D. Fránek: Produkty zařazené do "balíčku" byly vybrány mimo jiné po
konzultacích s několika vybranými jazykovými školami na základě
dostupných průzkumových seznamů, které má MŠMT k dispozici. Dalším
hlediskem byl též seznam SW produktů pod správou Střediska
multilicencí DZS MŠMT.
Kolik škol nabídky využilo a požádalo
o programy?
D. Fránek: Bylo rozesláno přes
5200 "balíčků".
Jak na nabídku navážete
v následujících letech?
D. Fránek: Nabídka
se bude s postupem času rozšiřovat i na další vzdělávací
software. Jednotlivá školská zařízení si tento software budou moci
vybírat podle svých potřeb selektivně. S prvním rozšířením se počítá
v březnu příštího roku.
Budou podobné nabídky přicházet
po celou dobu realizace SIPVZ?
D. Fránek: Ano.
Součástí Projektu II je
i příprava vzdělávacího portálu. Kdy bude portál
spuštěn?
D. Fránek: V tomto okamžiku na jeho
konceptu pracuje MŠMT společně s ÚIV (Úřad pro informace ve vzdělávání,
pozn. -lmat). Tento koncept bude finalizován do konce ledna
2002. V testovacím provozu bude portál od srpna 2002 do února 2003 -
od března roku 2003 by pak jeho provoz měl běžet "naostro".
Kdo se na přípravě portálu podílí?
D. Fránek: Viz.výše. Dále se dá k problematice též uvést, že
vytvoření reálného portálu bude předcházet výběrové řízení, v němž
bude osloveno více firem. Předpokládá se, že pro tvorbu a vývoj
portálu bude vybráno více firem vzešlých z tohoto výběrového
řízení.
Je možné získat nějaké podrobnější
informace o obsahu portálu?
D. Fránek:
Detailní informace vzejdou ze zmíněného konceptu.
|