Software za hubičkukomentář, swnet.cz, 6.12.2001
Projekt Státní informační politiky ve vzdělávání není jen
Internet do škol (Projekt III), i když oba projekty mnoha lidem
splývají v jedno. Neméně částí SIVPZ je však i Projekt II nazvaný
Vzdělávací software a informační zdroje. Právě v rámci projektu II
jsou nyní školám zdarma nabízeny výukové programy.
Projekt II dlouho zůstával ve stínu Projektu III, snad kvůli
výběrovému řízení na generálního dodavatele, které bylo vyhlášeno,
zpochybněno, pozastaveno a znovu obnoveno. Přesto se na realizaci
Projektu II pracuje a svou pozornost si rozhodně
zaslouží. 20.11. 2001 totiž ministerstvo rozeslalo školám dopis
s nabídkou prvních výukových programů. Výukové programy byly
rozděleny do dvou velkých balíků, jeden je určen základním školám,
druhý středním školám. Souhrnná cena všech programů v jednotlivých
balících je 30.000 Kč.
Pronásobíte-li cenu balíku přibližným počtem možných žadatelů
(v České republice je zhruba 13.000 středních a základních škol),
vychází číslo v řádech desítek miliónů. Ředitelé škol neměli na
rozhodování příliš mnoho času, o programy museli požádat nejpozději
do 5. 12. 2001.
Na první pohled to vypadá skvěle - školy dostanou zdarma
výukové programy. Jenže už na druhý pohled objevíte mnoho
problémů. Sporný je už samotný výběr programů do jednotlivých
balíků. Ve výběru jsou totiž obsaženy jen programy od pěti
firem. Podstatnou částí obou balíků jsou výukové programy firmy
LANGMaster, balík dále obsahuje slovníky Lingea, výukové programy
firmy Silcom Multimedia, encyklopedie Diderot a titul Baltík firmy
SGP. Sami učitelé si na výběr programů stěžují, v nabídce by rádi
viděli například programy firmy Terasoft či tituly z nakladatelství
Grada Publishing. Ministerstvo samo svůj výběr nijak nezdůvodnilo,
podle informací, které jsem získala na bezplatné lince pro učitele,
s výběrem pomáhalo Středisko multilicencí pracující při
ministerstvu. Programy zřejmě vybrala nějaká komise expertů
působící při ministerstvu, její existenci i důvody jejího
rozhodnutí však ministerstvo pečlivě tají.
Dalším problémem je systém "všechno nebo nic". V rámci
nabídky je možné získat jen celý balíček bez možnosti dalších
změn. Některé školy však část nabízených titulů vlastní - v takovém
případě se tedy zbytečně utrácejí peníze. Nevím, jestli
ministerstvo při sestavování nabídky kontaktovalo školy
a zjišťovalo, zda jsou schopné nabízené tituly opravdu ve výuce
kvalifikovaně využít. Všichni učitelé a zástupci škol, s nimiž jsem
o celé nabídce mluvila, o žádném průzkumu ministerstva
neví. A ministerstvo mlčí.
Když jsem mluvila s učiteli, ptala jsem se, zda a proč
nabídky využijí. Odpověď je ve všech případech stejná. Žadatelé si
nejsou jisti, zda dokáží celý balík využít, ale je přece škoda
nevzít, co někdo dává zadarmo. Kdyby však měli možnost získat místo
balíku přímo oněch 30.000 Kč, naprostá většina dotazovaných by
vybírala jinak nebo by peníze použila na něco jiného. Jenže
nemůže. Naprostá většina dotazovaných také potvrdila, že programy
ve výuce využijí jen zčásti. Důvodů je hned několik. Učební plán
a osnovy nedávají příliš prostoru pro odskok do učebny a "hraní si"
s encyklopedií či výukovým programem, učebny, v nichž je možné
software instalovat, jsou často plně vytížené výukou informatiky,
počítače škol nedosahují požadavků moderních multimediálních
programů. A tak se utratí desítky miliónů korun, i když je
pravděpodobné, že školy programy využijí jen zčásti, jestli je
vůbec využijí.
Naprostý nedostatek informací, nedobytnost ministerstva
a jeho nezájem o komunikaci se školami i s veřejností tak vede ke
vzniku mnoha spekulací. Kdo a proč programy vybíral? Proč nebyl
výběr nějak zdůvodněn? Proč podstatnou část nabídky tvoří programy
jedné firmy? Ministerstvo rozdává výukové programy za hubičku. Jen
bych ráda věděla, kdo koho vlastně políbil.
|